3 mei tot en met 31 augustus 2014

Verwacht: Vensters, samengesteld door Marc Mulders




|


Zaterdag 3 mei 2014 opent, op de nieuwe locatie van KAdE in Het Eemhuis:

Vensters
samengesteld door Marc Mulders

Kunsthal KAdE heeft kunstenaar Marc Mulders (Tilburg, 1958) gevraagd om de openingstentoonstelling in het nieuwe Eemhuis in Amersfoort samen te stellen. De schilder toont recent werk en plaatst dat in dialoog met werk van andere kunstenaars. In het werk van Marc Mulders komen twee polen aan de orde: de poëzie, het licht en het vergezicht, maar ook de begrenzing en de duisternis. Beide aspecten komen terug in de tentoonstelling. Zowel in zijn eigen werk als in de keuze van werk van de andere kunstenaars.

In KAdE brengt Marc Mulders zijn oeuvres op glas, doek én papier bij elkaar. In de grote zaal realiseert Mulders een groot roosvenster, speciaal voor de tentoonstelling. In deze zaal komt ook een arrangement van glaswerken en een wandvullende collage. In de zalen en kabinetten daar omheen recente schilderijen en een selectie werken van kunstenaars uit heden en verleden die Mulders inspireren of die hij bewondert. Onder hen diverse abstract werkende kunstenaars. Voor het eerst wordt nadrukkelijk dit element in het oeuvre van Mulders geaccentueerd.

De door Marc Mulders geselecteerde kunstenaars zijn:
Erik Andriesse (NL, 1957-1993) | Balthasar Burkhard (CH, 1944-2010) | Tessa Chaplin (NL, 1991) | Toshio Enomoto (JP, 1947) | Anne Forest (VS/ NL 1983) | Bram Hermens (NL, 1979) | Volker Hüller (DE, 1976) | Natasja Kensmil (NL, 1973) | Wolfgang Laib (DE, 1950) | Couzijn van Leeuwen (NL, 1959) |Jan Koen Lomans (NL, 1978) | Fiona Mackay (UK, 1984) | Kenneth Noland (US, 1924-2010) | Jan Schoonhoven (NL, 1914-1994) | Maaike Schoorel (UK, 1973) | Alexander van Slobbe (NL, 1959) | Social label* (met ontwerp van Piet Hein Eek) | Josine Timmer (NL, 1982) | Bram van Velde (NL, 1895-1981) | Geer van Velde (NL, 1898-1977) | Evi Vingerling (NL, 1979) | Reinoud van Vught (NL, 1960) | Ronald Zuurmond (NL, 1964)


Marc Mulders, VENSTER 1, ‘THE JOKER’ ( Heath Ledger), collage 100 x 150 cm, 2014, courtesy: de kunstenaar

In zijn recente serie werken schuift Marc Mulders steeds meer op naar ‘het verlichte’, het tijdloze, de abstractie. Na het inzoomen op elementen in de natuur als bloemen en dieren, richt hij zijn vizier nu op de alomvattendheid van het landschap in al zijn etherische ongrijpbaarheid. Mulders kijkt over het detail heen naar de sensatie van een diffuus totaalbeeld dat ontstaat aan de horizon van een landschap. Gebleven is de pasteuze, zoekende manier van schilderen, maar het palet neigt steeds meer naar het wit en naar lichtere kleuren en de voorstellingen zijn minder concreet herkenbaar.

De titel van de tentoonstelling - ‘Vensters’ - verwijst naar de glas-in-loodramen die Mulders sinds vijftien jaar maakt, naar het klassieke idee van een schilderij als een venster tot een nieuwe (etherische) werkelijkheid, naar de kijk die Marc Mulders geeft op de oeuvres van anderen, maar ook naar de architectuur van de grote zaal in het nieuwe Kunsthal KAdE, waarin luiken langs alle wanden doorzicht geven naar zalen en kabinetten.

De nieuwe serie schilderijen van Marc Mulders is sterk beïnvloed door het werken aan de glas-in-loodramen. Die ramen waren in de jaren negentig een logisch vervolg op de schilderijen die Mulders sinds de jaren tachtig maakte. Mulders hanteert in de ramen dezelfde thematiek, lyriek en aandacht voor detail als in zijn schilderijen, maar dan met de toegevoegde waarde van het licht dat er van achteren doorheen schijnt, waardoor de voorstelling tot leven komen. In het verlengde van de glas-in-loodramen gebruikt Mulders sinds enige tijd glas ook meer autonoom als drager voor schilderingen. Met name gebolde, cirkelvormige glasplaten figureren vaak in zijn recente werk. Ze komen op een vlakke wand tot spreken door het (dag)licht dat er van voren op valt.

Tussen het oeuvre op glas en het oeuvre op doek is bij Marc Mulders een spannende dialoog ontstaan. In de ramen is het glasoppervlak als drager een vanzelfsprekend middel om het licht een rol te laten spelen in de voorstelling, zowel door transparantie toe te laten, als door delen dicht te schilderen. ‘Licht’ is al eeuwen een motief voor schilders. Zowel om het vast te leggen, als om het op een meer metafysisch niveau een rol te laten spelen binnen een voorstelling. Binnen het glas-in-lood – van oudsher toegepast in kerken – heeft het ‘licht’ een sterk religieuze connotatie, die door Mulders ook nadrukkelijk wordt bespeeld. Op doek speelt Mulders met het idee van ‘licht’ door passages onbeschilderd te laten, zodat tussen de verder gelaagde verftoetsen ‘blinde vlekken’ ontstaan, die als 'tegenlicht' fungeren.
Daarnaast staan vervolgens de collages, tekeningen en fotomontages, waarin Mulders beelden uit de realiteit vermengt met beelden vol symbolische betekenissen. Deze combinatie laadt de kunstenaar op met (morele) reflecties op ‘goed en kwaad’. Het zijn geabstraheerde fenomenen die door alle levensvragen heen een bewuste of onbewuste rol spelen.

Beide elementen - licht & transparatie, collage & verdichting - gaan in de tentoonstelling naar voren komen. Ook in de dialoog met andere kunstenaars. Schilders als Kenneth Noland, Jan Schoonhoven en beeldhouwer Wolfgang Laib benadrukken de abstracte kant van Mulders recente oeuvre. Het lineaire en geordende in hun werk krijgt bij Mulders weliswaar een meer intuïtieve vertaling in schijnbaar chaotische verfstreken, maar allen streven op een eigen manier naar een sublimatie van de werkelijkheid.

Fotografen als Balthasar Burkhard en Toshio Enomoto leggen - net als Mulders - over het landschap een ‘filter’, waardoor er een abstracte laag overheen komt. Kunstenaars als Natasja Kensmil, Ronald Zuurmond en Dieuwke Spaanse verkennen net als Mulders de meer duistere kanten van de (menselijke) natuur.

'Vensters' is het laatste deel van een drieluik
Voor Marc Mulders is ‘Vensters’ het laatste deel van een drieluik van solo-exposities in 3 jaar tijd over spiritualiteit en kunst. De eerste expositie was in 2012 ‘Lost for faith/ returned for beauty’ op uitnodiging van Guus Beumer in Marres Maastricht. In 2013 volgde het retrospectief ‘Thet Moonlight Garden’ in het Noordbrabants Museum, Den Bosch.
De tentoonstelling ‘VENSTERS’ is de openingstentoonstelling van Kunsthal KAdE in het nieuwe Eemhuis. Het Eemhuis is een cultureel verzamelgebouw met naast Kunsthal KAdE, Bibliotheek Eemland, Scholen in de Kunst en Archief Eemland. Het Eemhuis is ontworpen door Neutelings Riedijk Architecten in Rotterdam.

Meer informatie over Marc Mulders en zijn oeuvre op: www.marcmulders.com

* in het samenwerkingsconcept Social label komen kunst, werk en zorg samen. Aan elke
unieke samenwerking met een gerenommeerd ontwerper wordt een Social label gekoppeld.
Het product wordt door makers van bijzonderewerkplaatsen gepresenteerd en verkocht.
www.sociallabel.nl


Beeld bovenaan: Marc Mulders, ’ARK’, aquarel, 50 x 60 cm, 2014, courtesy: de kunstenaar

Wij gaan verhuizen. Vanaf 3 mei 2014 open in het Eemhuis, Eemplein 77, 3812 AE Amersfoort Eemplein