28 september tot en met 4 januari 2015

'De Vierkantigste Rechthoek' Tom Barman ziet alle hoeken van een eeuw Belgische kunst




|


Sinds zondag 28 september is in Kunsthal KAdE de tentoonstelling: De Vierkantigste Rechthoek. Tom Barman ziet alle hoeken van een eeuw Belgische kunst te zien. dEUS-frontman Tom Barman is gevraagd om een expositie samen te stellen over Belgische kunst. 

De tentoonstelling past in een reeks van activiteiten in Amersfoort die worden georganiseerd om te herdenken dat 100 jaar geleden – bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog - veel Belgen naar het noorden vluchtten om aan het oorlogsgeweld te ontsnappen. Zij werden in verschillende steden opgevangen, waaronder Amersfoort. Het ‘Belgenmonument’ in de stad herinnert nog aan dit moment.

Herman van Ingelgem, 'Blow up', 2008, variabele afmetingen, papier, plastic tape. Collectie S.M.A.K. Gent. Foto: Jasper Leonard

Onder de vluchtelingen bevonden zich verschillende kunstenaars die later zouden uitgroeien tot belangrijke vertegenwoordigers van het Vlaams Expressionisme. Ook in Amersfoort kwam een aantal kunstenaars terecht. In Museum Flehite zal in het najaar van 2014 een tentoonstelling te zien zijn over deze historische gebeurtenis. Kunsthal KAdE kiest voor Tom Barman als gastcurator voor een overzicht van (hedendaagse) Belgische kunst. Barman zal vanuit zijn persoonlijke kennis en fascinatie een overzicht samenstellen dat de hele twintigste eeuw omvat, met een focus op de eigentijdse kunst. Anders dan te zoeken naar representatieve namen, focust Barman op individuele werken die voor hem betekenis hebben.



Victor Servranckx, ‘Koele weiden achter hete bakstenen gevels in zomerzon, Opus 13’, 1924, olieverf op doek; H58cm x B45.5cm (ingekaderd; H63cm x B49.5cm x D2cm). Collectie: Mu.ZEE. Foto: AD-Art

Tom Barman: ‘Als muzikant en filmmaker heb ik 20 jaar lang moeten antwoorden op de vraag: Wat is typisch Belgisch? Het antwoord ligt volgens mij in het eclecticisme en de tegendraadsheid. In de humor ook. En in het opene. Ik zie of hoor het in de pret-oogjes van René Magritte, in de staalharde no-nonsens van Jacques Brel, in de meertalige dialecten van Raymond Goethals en in de veelzijdigheid van Hugo Claus of Victor Servranckx. Want achter het uitgewoonde cliché van het Belgische surrealisme klopt een experimenteel hart. Altijd met een geniepige lef en een zin om keet te schoppen. Zélfs met schoonheid, als het moet. Met deze tentoonstelling wens ik mijn hoogst persoonlijke visie op dat Belgische ‘typisch ontypische’ te geven. In beeld, schilderij en geluid.’

De geselecteerde kunstenaars zijn:

Aerts, Nel (B, 1987) | Aguirre y Otegui, Philip (B, 1961) | Bervoets, Fred (B, 1942) | Bijl, Guillaume (B, 1946) | Bismuth, Pierre (F, 1963) | Borremans, Michaël (B, 1963) | Bosmans, Kasper (B, 1990) | Braeckman, Dirk (B, 1958) | Broodthaers, Marcel (B, 1924-1976) | Brusselmans, Jean (B, 1884 - 1953 | Cox, Jan (B, 1919-1980) | De Beukelaer, Sergio (B, 1971) | De Cordier, Thierry (B, 1954) | Dedobbeleer, Koenraad (B, 1975) | De keersmaecker, Robert (B, 1955) | De Keyser, Raoul (B, 1930-2012) | Delvoye, Wim (B, 1965) | De Meyer, Peter (B, 1981) | Dhondt, Lara (B, 1979) | Donckers, Niels (B, 1969) | Dujardin, Filip (B, 1971) | Dujourie Lili (B,1941) | Felga, Céline (B, 1982) |  François, Michel (B, 1956) | Graverol, Jane (B, 1905-1984) | Herman, Gerard (B, 1989) | Khnopff, Fernand (B, 1858-1921) | Mannaers, Werner (B, 1954) | Mara, Pol (B, 1920-1998) | Martin, Kris (B, 1972) | Mary, Xavier (B, 1982) | Mees, Guy (B, 1935-2003) | Naveau, Nadia (B, 1975) | Panamarenko (B, 1940) | Petrus, Pascal (NL, 1979 ) | Quertain, Emmanuelle (B, 1987) | Samyn, Fabrice (B, 1981) | Servranckx, Viktor (B, 1897-1965) | Spilliaert, Léon (B, 1881-1946) | Swennen, Walter (B, 1946) | Tuymans, Luc (B, 1958) | Tweelinckx, Roeland (B, 1970) | Van Akelijen, Roger (B, 1948)| Van Breedam, Camiel (B, 1936) | Van den Abeele, Michael (B, 1974) | Van den Broek, Koen (B, 1973) | Van den Meulengracht-Vrancx, Benny (B, 1989) | Van Doorslaer, Etienne (F, 1925-2013) | Van Ingelgem, Herman (B, 1968) | Van Kerckhoven, Anne-Mie (B, 1951) | Van Overmeiren, Sharon (B, 1985) | Vlaemminck, Lisa (B, 1992)



Robert De keersmaecker, ‘Wachten’, acryl en olieverf op doek - 50 x 40 cm, 2012

De tentoonstelling zal te zien zijn van 28 september 2014 t/m 4 januari 2015.

De tentoonstelling van Tom Barman wordt het tweede project van Kunsthal KAdE op de nieuwe locatie in het Eemhuis.


Jane Graverol, 'L’Afrique Inconnu', 1958, olieverf op doek, H45cm x B54cm (ingekaderd; H53cm x B63cm x D4cm). Collectie: Mu.ZEE. Foto: Steven Decroos

Biografie Tom Barman:
Barman is geboren op 1 januari 1972 in Antwerpen. Hij studeerde aan het de filmschool Sint Lukas in Brussel. In 1989 richtte hij de groep dEUS op. Sindsdien heeft hij een internationale muziekcarrière opgebouwd. Naast dEUS werkt Barman aan het muziekproject Magnus (waarvan in 2004 en 2014 albums verschenen) en het jazzproject TaxiWars. Hij stelde twee jazzcompilatie-cd’s samen voor de labels Impuls en Blue Note ("That's Blue! + Painters Talking" (2006): een selectie jazztracks waarin geluidsfragmenten uit interviews met bekende schilders als Jasper Johns, Kenneth Noland, Barnett Newman, Willem de Kooning en Robert Rauschenberg zijn gesampeld).
Barman bleef zich naast de muziek bezig houden met filmprojecten, maakte diverse videoclips en regisseerde in 2004 de speelfilm ‘Any Way the Wind Blows’. In 2005 was hij te gast bij Zomergasten van de VPRO. In 2011 was Barman gastredacteur bij de Volkskrant. In 2013 maakte Tom Barman voor de VPRO de serie ‘Shot on Location’, waarin hij documentaires maakte over steden waar beroemde films zijn opgenomen.

Met dank aan:
Mu.ZEE voor de support.





Duvel Moortgat


Naturalis Biodiversity Center

Kortmann Art Packers & Shippers



In Amersfoort zijn in het najaar van 2014 diverse activiteiten om te herdenken dat bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog veel Belgen naar het noorden vluchtten om aan het oorlogsgeweld te ontsnappen.

Beeld boven: Roger Van Akelyen, 'Onrust', 1976, olieverf op doek, 21,5 x 27,5 cm. Courtesy: De Zwarte Panter, Antwerpen
KAdE is verhuisd. Nieuw adres: Eemplein 77 (Eemhuis), 3812 EA Amersfoort Eemplein