19 februari tot en met 8 mei 2011

Merina Beekman 'Dazzle the Evil Eye'




|


Ode aan Merina Beekman
'Dazzle the Evil Eye'

Met het overlijden van Merina Beekman in 2009 is een einde gekomen aan een vitaal oeuvre. Haar werk wordt in brede kring gewaardeerd.
Om de waardering voor haar werk en haar persoon te onderstrepen groeide al snel het idee om Merina te eren met een tentoonstelling, met haar werk als centrum tezamen met werk van verwante kunstenaars:
Steven Aalders | Erik Andriesse | Christiaan Bastiaans | Simon Benson | Merijn Bolink | Marlene Dumas | Ellert Haitjema | Martina Klein | Arno Kramer | Carla Kranendonk | Juul Kraijer | Johan Kuipers | Wolfgang Laib | Amandine Meunier | Michael Raedecker | Charlotte Schleiffert | Berend Strik | Elly Strik | Henk Visch

Merina Beekman (Amsterdam, 1961-2009) werkte jaren aan een eigenzinnig oeuvre van voornamelijk grote werken op papier en textiel waarin ‘vreemde’ culturen en (pre-)islamitische thema’s centraal staan. Haar vroegste tekeningen waren al verkenningen van een veelheid aan culturen en de visuele rijkdom die zij vertegenwoordigen. Diverse reizen naar onder meer Turkije, Marokko, Syrië en Iran en talloze (foto)boeken vormden hierbij de belangrijkste inspiratiebronnen. Kenmerkend voor Beekman’s grote, veelal figuratieve tekeningen is het schilderachtig gebruik van Oost-Indische inkt op onregelmatig gevormde vellen dik papier. In een aantal werken is ook borduurwerk aangebracht op het betekende papier, waarbij niet alleen de geborduurde lijn maar ook de loshangende draden onderdeel van de compositie vormen.

In haar werk speelt ‘bezweren’ een belangrijke rol. Hoe het boze oog af te wenden?
“Of het nu ingepakte hoppen, broeierig beschilderde henna handen, rijke tapijten en drukbewerkte textiel met onnavolgbare patronen, bizar over de top beschilderde en behangen vrachtwagens, baby’s met doorgetrokken wenkbrauwen, een gekooid oehoejong of wensvodden en votief rafels zijn, het doet de lokale demonen duizelen en deinzen, maakt boze geesten in de war, reflecteert de kwade blik. Kortom, is er ter bezwering.
Steeds weer opnieuw zoeken naar precies de goeie lijn, de volledig gelukte vlek. Dag in dag uit de bijna obsessieve zoektocht naar optimale intensiteit in beeld en betekenis. En dán heb je de tekening; Een soort van laconieke voltreffer, losjes gevlekte intensiteit of wandvullende miniaturen. Het is gelukt. Bezworen.” Merina Beekman
In: Merina Beekman in “Connaissez-vous la pluie..?” Uitgave Slewe galerie, Amsterdam 2009, ISBN 978-90-8860-023-4

Over Merina Beekman
Merina Beekman werd opgeleid aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam van 1980-1986.
Werk van Beekman is in bezit van Rijksoverheid, gemeenten, museum-, bedrijfs- en particuliere collecties. O.a. Groninger Museum, Museum Jan Cunen, Oss, ABNAMRO, AKZO Nobel Art Foundation — Collectie Rabobank Nederland — Caldic Collectie Rotterdam
In het voorjaar van 2009 was de tentoonstelling ‘Apparently not enough, again’, in De Pont in Tilburg te zien.

Deze tentoonstelling is samengesteld door Robbert Roos, Ellert Haitjema & Elly Strik.

Wij gaan verhuizen. Vanaf 3 mei 2014 open in het Eemhuis, Eemplein 77, 3812 AE Amersfoort Eemplein