12 september tot en met 15 november 2009

Level #1 Henry Coombes


Solopresentatie Henry Coombes (GB,1977) met nieuwste film The Bedfords, schilderijen en sculpturen.



|


Level #1

Het oeuvre van de Schotse kunstenaar Henry Coombes (1977) oogt heel heterogeen. Het loopt uiteen van korte (speel)films tot rauw gemodelleerde beelden van gips en heel precies geschilderde figuratieve schilderijtjes. Coombes behoort tot de groeiende groep van jonge kunstenaars die zich niet meer vastlegt op één stijl of medium, maar per kunstwerk zoekt naar de juiste expressie. 

Bij de tentoonstelling is een catalogus verschenen.

 

Henry Coombes, stills uit 'The Bedfords', 2009, duration 19 min 38 sec, 19 mm film

In Kunsthal KAdE presenteert Coombes in een solopresentatie zijn nieuwste film ‘The Bedfords’ tezamen met zijn schilderijen en sculpturen. ‘The Bedfords’ is een fictional documentary , een subjectieve vertelling die losjes is gebaseerd op het leven van Sir Edwin Henry Landseer (1802-1873). Landseer is het prototype van een Victoriaanse society-schilder. Zijn portretten van game – het wild dat zo gretig wordt afgeschoten door de Engelse adel –brachten hem naam en faam. Zijn schilderij van een stoer majestueus edelhert – ‘Monarch of the Glen’ (1851) – wordt beschouwd als een nationaal icoon. Zijn voorkomen was ook prototypisch: een pompeuze, gevulde man, met stevige whiskers. Landseer had als portrettist een groot succes, maar was ook een depressieve melancholicus, een hypogonder en een schuinsmarcheerder die zijn opdrachtgeefster verleidde en tot maitresse nam. Een ideale figuur dus om als protagonist te dienen voor een serie kunstwerken die een (ironische) reflectie op het kunstenaarschap is.
Henry Coombes schildert met grote precisie, maar is geen schoonschilder. Hij boetseert met vaardige hand, maar zoekt niet de esthetiek in het eindresultaat. Hij filmt met het perfectionisme dat hoort bij een kostuumdrama, maar produceert geen gladde Hollywood-productie. Bij Coombes schuurt het leven. Zijn werk gaat over interne conflicten, over de rafelranden van perfectie, over de scherpe kantjes aan het sublieme. Het creëren is een strijd: "Het maken wordt een schouwtoneel voor een eenmans-voorstelling met slechts één toeschouwer, waar de handeling van het maken wordt doorspekt met emotionele krachten die ik moet dienen, of ontwijken als een lafaard, om de prijs te betalen met een zieke oprisping van middelmatigheid, een schuldgevoel torsend op mijn blote knieën; iedere dag word ik in mijn atelier overladen met deze troep".
Met de figuur van Landseer als metafoor, neemt Coombes een ironische positie in. Niet ironie vanuit een postmoderne laissez faire-houding, maar vanuit een wantrouwen tegen esthetiek als gratuite slaaf van de schone schijn. Het soort schone schijn dat Landseer graag voorspiegelde in zijn niets-aan-de-hand-schilderkunst voor de adellijke elite.

www.henrycoombes.co.uk/
www.sorchadallas.com/artists/4


 


Henry Coombes
november 2009
20 photo's
Wij gaan verhuizen. Vanaf 3 mei 2014 open in het Eemhuis, Eemplein 77, 3812 AE Amersfoort Eemplein