6 mei t/m 3 september 2017

De Kleuren van De Stijl




avaf - antes vulgar agora fino (before vulgar now chic)




1 oktober t/m 7 januari 2018

Verwacht: VUUR, solotentoonstelling Maria Roosen




21 januari t/m 17 april 2017

Goed Gemaakt. Ode aan het maakproces




24 september t/m 1 januari 2017

'Self-Fiction'




23 januari t/m 1 mei 2016

De Loop der Dingen, over oorzaak & gevolg




21 mei t/m 28 augustus 2016

Soft Power. Arte Brasil.




19 september t/m 3 januari 2016

Expeditie land art




Cadavre Exquis




|


Kunsthal KAdE is in 2010 begonnen met het realiseren van een serie muurschilderingen in het trappenhuis van de kunsthal. Trappenhuizen zijn vaak infrastructurele restruimtes in een museaal gebouw. Slechts in een aantal gevallen worden ze als expositieplek gebruikt. Het mooiste voorbeeld hiervan zijn de grote trapopgangen in het Gemeentemuseum Den Haag, die direct aansluiten op het zalenparcours.

In Kunsthal KAdE ligt het trappenhuis letterlijk achter deuren. Om deze zone beter te laten aansluiten op de dynamiek van de rest van het gebouw hebben we besloten het trappenhuis op te gaan vatten als een zelfstandig expositiegebied.

De komende jaren zullen - tot aan de verhuizing naar het Eemplein - schilderingen worden aangebracht die 'hard' op elkaar aansluiten. Zo ontstaat een 'cadavre exquis' van muurprojecten. Het begrip 'cadavre exquis' stamt uit het surrealisme. Eén kunstenaar begon te tekenen, waarna het blad op een kwart of een derde werd omgevouwen en de volgende verder ging via een geheel eigen opvatting. Zo ontstaat een veelzijdig totaalbeeld dat als geheel spreekt, maar ook via de individuele delen.



‘Baruch in the sky with Diamonds’ van Sebastiaan Bremer is als eerste aangebracht. De boom staat voor de levende cultuur, die nooit zijn wortels vergeten kan; het hoofd wat in de sterrennacht samenkomt is gebaseerd op het portret van Spinoza, een uit Portugal gevluchte Joodse allochtoon die aan de wieg stond van wat we als de huidige cultuur van Nederland kennen. “God bestaat, maar in het hoofd van mensen”, zei Spinoza. Als je de sterrenhemel beziet beschouw je het goddelijk aangezicht- hier zie je Spinoza.



Muurschildering 'Bws Carrera', Ab van Hanegem, 2010



Kader, Henk van den Bosch, 2011

Het werk van Henk van den Bosch is altijd gelaagd. Gelaagd door de schilderkunstige structuur, de ongelijksoortige perspectivische ruimtes, maar bovenal inhoudelijk gelaagd. Hij laat zien dat veel zaken in relatie tot elkaar staan. Heden en verleden, binnen en buiten en kunst en leven worden met elkaar in verband gebracht waardoor een complexe samenhang ontstaat.

In de muurschildering ‘Kader’ komen verschillende elementen bij elkaar. Het is een architectonische en perspectivische ruimte met een letterlijk en figuurlijk gelaagde structuur. Ruimtes lopen in elkaar over, lijken zich te openen maar worden tegen gehouden door schilderkunstige elementen. Voortdurend wordt het oog op het verkeerde been gezet.
De schildering verwijst zowel naar de functie en architectuur van het gebouw waarin KAdE gehuisvest is, als naar de vroegere en hedendaagse betekenis van de plek. Het gebouw staat op de plek van de voormalige Meursing fabriek en is in herinnering verbonden met het heden.

De cultuurhistorie in het algemeen, de geschiedenis van de plek, en haar huidige functie van archiveren en tentoonstellen, zijn met elkaar vervlochten in de schildering. ‘Kader’ is geen eenduidig beeld maar een schilderkunstige ruimte die fungeert als doorkijkje zonder een letterlijke afspiegeling van de werkelijkheid te willen zijn.
De antracietkleurige omlijsting, die werkt als een kader, is doorgetrokken naar de zijwand. Daardoor krijgt ook de glazen deur naar de bibliotheek een extra dimensie. De titel ‘Kader’ is zowel het letterlijk kader waarmee de voostelling omvat wordt, als het kader waarin het totaal kan worden gezien. Dat in de titel ook de naam ‘kade’ voorkomt is uiteraard niet toevallig.


Tower with Nine Flags, Iris Frerichs, 2011

In de (montage) tekeningen van Iris Frerichs (Eindhoven, 1980) manifesteert zich een zoektocht naar het karakter van ontwikkelingen, processen en metamorfosen. De onderwerpen waarin zij dit thema vertaalt, zijn fictieve bouwsels en onbekende, stedelijk aandoende omgevingen.
De bouwwerken en landschappen in het werk van Iris Frerichs belichamen telkens een of meerdere van de contrasterende kenmerken die horen bij verandering, zoals hoop, vrees, dominantie, vrijheid, twijfel, daadkracht, groei, of vernietiging.
Voor Kunsthal KAdE maakte ze met zwarte marker, potlood en vloeipapier, ‘Tower with Nine Flags’, op één van de schuin omhoog lopende wanden naast de trappen. De tekening toont een open constructie, opgebouwd uit vele kleine segmenten. Deze constructie ondersteunt een gesloten zwarte toren, die negen vlaggen draagt.


Hidenori Mitsue, 'Meisho Edo Hyakkei' ('One Hundred Famous Views of Edo'), 2013


Hidenori Mitsue, 'Meisho Edo Hyakkei' (detail), 2013







Adres : Eemplein 77 (Eemhuis), 3812 EA Amersfoort Eemplein