28 januari tot en met 6 mei 2012

Henk Visch


Solo



|


Van 28 januari t&m 6 mei 2012 is in KAdE een grote solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Henk Visch te zien. Voor het eerst in Nederland is er een representatieve collectie sculpturen uit alle perioden in het oeuvre – dat zo’n 35 jaar omspant - bijeen gebracht. Er zijn bruiklenen te zien uit particuliere-, bedrijfs-, en museale collecties. Op donderdag 1 december is 'Noch Einmal', een zes meter hoog sculptuur van Henk Visch alvast geplaatst voor de entree van de kunsthal in Amersfoort.

Het oeuvre van Henk Visch kent vele ‘gedaanten’. Het gaat van heel figuratief naar heel abstract, van open en constructiegericht naar monolithisch en compact. Toch is het oeuvre heel homogeen. Visch kent geen grote stijlbreuken of stijlwisselingen, omdat ‘stijl’ als begrip hem niet interesseert. Zijn werk komt voort vanuit zijn artistieke attitude ten opzichte van ‘de werkelijkheid’. Zijn beelden – en de beeldelementen in zijn tekeningen – zijn als een echo van de werkelijkheid. Ze appelleren aan de dingen zoals we die in de realiteit waarnemen, maar nooit precies. Het is altijd een interpretatie van een vorm, een gebaar, een fenomeen, een gestalte. Het werk van Henk Visch is een vorm van beeldende verdichting, een individuele (poëtische) vertaling van dat wat we allemaal waarnemen, maar ieder op een eigen manier identificeren, aangevuld met eigen gefantaseerde momenten.

Volumineuze figuren naast goudkleurige constructie
Voor Henk Visch is de ruimtelijke ervaring de sleutel tot de herkenning van het beeld. Er is geen programmatisch, stilistisch of technisch regime waaraan hij zich wil binden om een beeld te maken of te tonen. Zijn werk functioneert op het niveau van de lichaamstaal en genereert een fysieke ervaring, waarvan de betekenis nooit vastligt. Visch:“In de solotentoonstelling in KAdE wil ik volumineuze figuren naast bijvoorbeeld een goudkleurige, wankele open constructie plaatsen; werken van verschillende materialen brons, doek, touw en hout, zonder voorkeur voor het een of het ander zullen zich onderscheiden door soms een heel precies, dan weer achteloos gebruik ervan. Het onderscheid tussen figuratie en abstractie is niet relevant. Belangrijk is, dat de sensibiliteit voor de ruimte waarin het beeld zich bevindt de benadering en de toenadering tot het beeld stuurt”.


Henk Visch, L'absente de tous bouquets nr.2, 1988, 153 x 75 x 67 cm, metaal, lak. Courtesy: Bouwfonds Kunstcollectie van de Rabo Vastgoedgroep


KAdE, Amersfoort en Henk Visch
Acht jaar geleden organiseerde De Zonnehof Amersfoort (de voorloper van Kunsthal KAdE) in het Rietveldpaviljoen de solotentoonstelling ‘Mensenhandel is verboden – Sculpturen Henk Visch’ . Dit was een tentoonstelling van beeldend kunstenaar Henk Visch in het kader van het project "Beelden van banken - een visie op de hedendaagse stadsbank", waarin De Zonnehof Henk Visch toentertijd gevraagd heeft een bank voor de stad Amersfoort te ontwerpen. Deze stadsbank, een sterk gestileerde hurkende figuur met de titel ‘Op schoot in Amersfoort’ is een beeld waarbij geregeld voorbijgangers letterlijk bij op schoot gaan zitten; een niet meer weg te denken beeld voor de stad Amersfoort.
De tentoonstelling in 2003 was een bescheiden overzicht van het beeldende werk van Henk Visch. Een grote solotentoonstelling die het hele oeuvre omspant is in Nederland nog nooit gemaakt, ondanks de prominente positie van Visch binnen de Nederlandse beeldhouwkunst. Kunsthal KAdE heeft Visch daarom gevraagd om voor het voorjaar van 2012 zo’n grote solopresentatie te maken, waarvoor ook gebruikleend zal worden uit particuliere-, bedrijfs- en museale collecties. 


Henk Visch, A Young Man with Future, 2008, brons, hoogte 177 cm. Courtesy: the artist

Catalogus
Bij de tentoonstelling zal een omvangrijke, geïllustreerde catalogus verschijnen. Met onder meer een essay van Annelie Pohlen (kunstcriticus, curator), een gedicht van Leo Vroman (wetenschapper, dichter), een tekst van Annett Reckert (curator), een bijdrage van beeldhouwer Richard Deacon en een interview met Henk Visch door Robbert Roos (hoofdcurator Kunsthal KAdE).

Over Henk Visch
Henk Visch (Eindhoven, 1950) volgde van 1968 tot 1972 een opleiding grafiek aan de Akademie voor kunst en Vormgeving St. Joost in 's-Hertogenbosch. Van 1974 tot 1980 verbleef hij in Boxtel, waar hij aanvankelijk tekeningen en etsen maakte. Van 1982 tot 1983 verbleef hij in Ateliers PS I in New York. Vanaf 1983 werd Henk Visch vooral bekend door zijn figuratieve sculpturen. Hij bracht in 1984 een periode door in de Ateliers Internationales de Fontevraud - l'Abbaye. Van 1984 tot 1987 was Visch docent aan de Amsterdamse Rijksakademie van beeldende kunsten en van 1987 tot 1991 aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. In 1988 vertegenwoordigde hij Nederland bij de Biënnale van Venetië, in 1991 kreeg hij de kunstprijs van de stad Darmstadt en in 1992 werd hij uitgenodigd voor deelname aan documenta IX in Kassel. Hij ontving de Beeldende Kunstprijs 2001 van de afdeling Noord-Brabant van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Van 1995 tot 2001 had hij een 'Professur’ aan de Staatliche Akademie der Bildende Künste in Stuttgart en vanaf 2005 aan de Hochschule für Bildende Künste in Münster. Van 1996 tot 2011 tekende hij iedere maandag voor de column Mirza, in de Volkskrant.
Overzichtstentoonstellingen van Henk Visch waren o.a. te zien in Kunstverein Hannover (1990), Van Abbemuseum Eindhoven (1989), P.S. 1, New York (1992), Openlucht museum voor beeldhouwkunst Middelheim, Antwerpen (1996), de Zonnehof, Amersfoort (2003), het SMAK in Gent ( 2006) en Mathildehöhe in Darmstadt (2007).


Henk Visch, There are some amoung us who think life is but a joke, 1989, aluminium, diameter 50 x 180 cm. Courtesy: the artist

Klik hier om de speech te lezen die kunstcriticus en publicist Rogier Ormeling hield tijdens de opening.


KAdE is verhuisd. Nieuw adres: Eemplein 77 (Eemhuis), 3812 EA Amersfoort Eemplein