Margulies Collection Warehouse in Miami


17 september 2012

|




Kunsthal KAdE toont dit najaar een selectie uit de fotografiecollectie van Martin Z. Margulies in Miami. Het idee voor de tentoonstelling ontstond aan het einde van 2008. In de eerste week van december wordt al tien jaar lang in Miami Beach de kunstbeurs Art Basel Miami Beach georganiseerd, een winters feestje voor de internationale kunstelite. Voor bijna een week wordt Miami overspoeld door galeristen, verzamelaars, curatoren en critici. Interessant genoeg stond Miami tot tien jaar geleden bepaald niet bekend als een hotspot voor hedendaagse kunst. Er is geen museum van echte betekenis, geen vermaarde kunstacademie en nauwelijks een galeriecircuit. Wat Miami wel had (en heeft) is een aantal zeer kapitaalkrachtige verzamelaars die indrukwekkende verzamelingen hebben opgebouwd. De bekendste is de familie Rubell, die een goede reputatie heeft met presentaties op museaal niveau. Andere ‘powerhouses’ zijn Rosa de la Cruz en Craig Robbins. En natuurlijk Martin Z. Margulies.


Entree Warehouse. Drukte tijdens Art Basel Miami Beach

Een bezoek aan Art Basel Miami Beach is niet compleet, zonder een bezoek aan bovengenoemde collecties. De la Cruz opende jarenlang haar villa in Key Biscaine, maar heeft inmiddels een gloednieuw museum vlakbij het Design District neergezet. Craig Robbins is de motor achter dit Design District. In zijn kantoor in het gebied zijn selecties uit zijn verzameling te zien. De presentatieruimte van Rubell ligt in Wynwood, een nogal ruig gebied iets ten noorden van Downtown Miami, waar discount-kledingshops, autogarages en vage businesses in loods-achtige laagbouw gehuisvest zijn.

In zo’n loods - of eigenlijk een serie loodsen - is ook de collectie van Martin Z. Margulies ondergebracht. De eerste indruk - in 2006 - was verpletterend. De museale show van Rubell is iedere keer een feest, het was bijzonder om door de villa van De la Cruz te dwalen (en op het uitgestrekte gazon even naar haar ‘sloep’ te gluren), maar de energie en de pure verzamellust in de Margulies Collectie was enthousiast makend. In een (kunst)wereld vol pretenties, was de presentatie in de Margulies Warehouse verrassend pretentieloos, terwijl het niveau van de getoonde kunst bijzonder hoog is. De loodsen van Margulies zijn precies dat: loodsen. Opslagplaatsen van kunst. Zeker de eerste jaren was het Warehouse vooral een openbaar depot, waar zoveel mogelijk stond opgesteld of was opgehangen. Soms ‘hutje mutje’, maar dat maakte het juist zo leuk. Zes grote foto’s van Andreas Gursky bijvoorbeeld in krappe boven kabinetten met een wandhoogte van 2,5 meter. Nagenoeg iedere centimeter benut.
 

Installatie met bejaarde superhelden van Gilles Barbier

Die compacte manier van presenteren gaf de kans om een goed inzicht te krijgen in het ‘kapitaal’ dat Margulies in zijn verzameling heeft. En dat is veel. Grote installaties, zoals een majestueuze Ernesto Neto die een grote achterruimte domineert, grappige installaties (bejaarde superhelden van Gilles Barbier), intense installaties (de ‘hotelkamers’ van Thomas Hirschhorn), sculpturen (onder andere van Folkert de Jong en Isaak Zwartjes) en video’s (Saskia Olde Wolbers). Opvallend: relatief weinig schilderkunst. Nog opvallender: ontzettend veel fotografie. Zoveel, dat je al na een paar bezoeken beseft: hier hangt een behoorlijk representatieve dwarsdoorsnede uit de Amerikaanse- en Europese fotografie van de 20ste eeuw. Grote namen te over. En van hen niet één, niet twee, maar soms tientallen foto’s.

Op het moment dat KAdE in het najaar van 2008 begon vorm te krijgen, ontstond tijdens weer een bezoek aan de Margulies Collection het idee dat het prachtig zou zijn om een selectie uit de fotografie-verzameling te maken. Niet alleen om de rijkdom daarvan te laten zien, maar ook omdat een fantastisch overzicht van onder meer de Amerikaanse fotografie van de 20ste eeuw mogelijk is.

Begin 2012 kwam eindelijk de mogelijkheid. Niet rechtstreeks vanuit Miami, maar via de omweg La Coruña/Barcelona. De Fondaçion Barrié in La Coruña en Foto Colectania in Barcelona hadden samen het initiatief genomen om de Margulies Collectie te laten zien. Aan Régis Durand - oud-directeur van Jeu de Paume in Parijs - werd gevraagd gastcurator te zijn. Hij maakte een selectie uit de duizenden foto’s gebaseerd op het thema ‘The Dwelling Life of Man’, dat draait om de manier waarop de mens de aarde bevolkt.


Hotel-installatie van Thomas Hirschhorn

Rond de 160 werken zijn nu in Amersfoort te zien. Keurig gethematiseerd opgehangen. Concurreren met de ‘georganiseerde chaos’ in de loodsen in Wynwood was op voorhand al niet mogelijk. Zoals ook de Rolls Royces niet in een rij voor de deur zullen parkeren, zoals tijdens Art Basel Miami Beach gebeurt. De rijkdom van de selectie door Régis Durand geeft echter wel zicht op de breedte en diepte van de verzameling van Martin Z. Margulies. Iedere keer in december is het een verrassing wat er nu weer is bijgekomen. Een bezoek aan het Warehouse verveelt nooit.

www.margulieswarehouse.com



Sculptuurgroep Folkert de Jong


Werken van de Düsseldorfer Schule hingen in het begin dicht op elkaar in bovenkabinetten.


De grote installatie van Ernesto Neto domineert de grote middenzaal


Sculptuur van Thomas Houseago


‘Wattenkamer’ van Ronald Moran

Beeld bovenaan pagina:
Sculpturen van Anthony Gormley hebben in de loop der jaren op meerdere plekken in het Warehouse gestaan.

Een beeldverslag van het Margulies Warehouse is te vinden rechtsboven op de homepage.

Bookmark and Share
Wij gaan verhuizen. Vanaf 3 mei 2014 open in het Eemhuis, Eemplein 77, 3812 AE Amersfoort Eemplein