In 2017 viert Kunstschrift zijn 40-jarige bestaan en dat vormt de aanleiding voor Kunsthal KAdE om samen met het tijdschrift een tentoonstelling te organiseren: over de magie van het maken van kunstwerken door de eeuwen heen. In de themanummers van Kunstschrift is het maken al jaren een van de focuspunten van de redactie. In de tentoonstelling komt dat tot uitdrukking in een verrassend aanbod van kunstwerken die een bijzonder licht werpen op materiaal en techniek, vakmanschap, ideevorming en atelierpraktijk. De tentoonstelling is te zien van 21 januari t/m 17 april (tweede paasdag) 2017.

Edgar Fernhout, Schilderende handen, 1930, olieverf op doek, 25 x 34,1 cm, Dordrecht, Dordrechts Museum

Ode aan het maakproces

De tentoonstelling ‘Goed gemaakt’ is daarmee bovenal een ode aan het maakproces.
Inspiratie, vakmanschap, materialen, technieken en het innige verbond tussen hoofd en hand: via het werk van schilders, tekenaars, beeldhouwers, fotografen en filmers uit verschillende landen, stromingen en perioden uit de Westerse kunstgeschiedenis, tonen we allerlei aspecten van het creatieve proces.

Kunstenaar aan het werk

In de grote tentoonstellingsruimte ligt de focus op de kern van de zaak: de kunstenaar aan het werk. De maker in zijn atelier, vastgelegd in schilderijen, films en foto’s. Negen hedendaagse Nederlandse kunstenaars tonen hier hun werk, en vertellen in een lezingenreeks over hun werkproces. Te weten: Eelco Brand (NL, 1969) | Henk van den Bosch (NL, 1960) | Marcel van Eeden (NL, 1965) | Ruud van Empel (NL, 1958) | Jan Hamstra (NL, 1993) | Heringa/Van Kalsbeek (NL, 1966 / NL, 1962) | Jan Koen Lomans (NL, 1978) | Jacobien de Rooij (NL, 1947) | Simon Schrikker (NL, 1973).
Het hart van de ruimte bestaat uit een installatie van beeldend kunstenaar Patty Struik, die de inspiratiefase verbeeldt, van het denken in beelden, het vrije associëren, dromen en verbinden.