Kijk en luister mee met museumdocent Machteld:


Zoek een rustig plekje en houd de telefoon bij je oor om te beluisteren.

Anders kijken

Bekijk het werk van Radcliffe Bailey en lees dan nog een keer de quote op de vloerstickerMijn kunst gaat over mysteries, en over het mysterie van geschiedenis.”  
 - Welke mysteries of vragen roepen zijn werken bij jou op? 

Meer lezen

Henry Louis Gates gebruikte de omschrijving Black Renaissance voor het eerst in Time Magazine van 6 oktober 1994. Gates is een Harvard professor, kenner van de zwarte cultuur. Volgens hem was er sprake van een opleving van de zwarte cultuur, vergelijkbaar met die van de Harlem Renaissance. Hij verklaarde het succes vanuit de opkomst van een zwarte middenklasse. Die zou in toenemende mate voor een eigen publiek zorgen. Daar kwam nog bij dat volgens hem dat publiek steeds meer ‘gestuurd’ werd door zwarte producers, critici, platen- maatschappijen en uitgevers. Ik woonde in 1995 acht maanden in New York om een boek te schrijven over geëngageerde kunst.

Het kostte me geen moeite afspraken te maken met zwarte kunstenaars, zwarte critici, zwarte curatoren. Ik was altijd welkom. Dat ik een witte man was, speelde toen nog geen rol. Zo maakte ik kennis met het werk van Kara Walker – die in 1994 was doorgebroken met haar silhouet installatie in The Drawing Center in SoHo -, met dat van Kerry James Marshall - die in 1994 zijn eerste grote museumtentoonstelling had gekregen -, met dat van Lyle Ashton Harris - die in 1994 bij Jack Tilton had gedebuteerd - en met de foto’s van Renée Cox – die nog haar eerste solo moest krijgen.

Deze en andere zwarte kunstenaars die in die jaren om erkenning vroegen, zijn nu gevestigde namen waar verzamelaars naar uitzien en waar veilinghuizen nadrukkelijk rekening mee houden.