Kijk en luister mee met museumdocent Machteld:


Zoek een rustig plekje en houd de telefoon bij je oor om te beluisteren.

Anders kijken

Bekijk het werk van Wadsworth Jarrell.
- Wat valt je op aan de kleuren versus de tekst in de werken?

In deze ruimte gebruiken veel kunstenaars taal en woorden in hun werken om een boodschap over te brengen. Je kan de kunstwerken als het ware lezen.
- Probeer dat eens. Welke boodschappen kun je ontdekken?


Meer lezen

In ‘The Fire Next Time’ mengt James Baldwin zich in de strijd om gelijke burgerrechten voor de Afrikaanse Amerikanen, de Civil Rights Movement. Hij schreef zinnen als: “willen we één natie worden dan hebben wij zwarten en blanken ten diepste nodig. Het is afschuwelijk moeilijk gebleken om één natie te vormen, er is zeker geen behoefte om er twee in het leven te roepen, een zwarte en een blanke.”.

De Civil Rights Act van 1964 leek de oplossing van het probleem, maar was in de praktijk een schijnoplossing. Er ontstonden echter ook bewegingen die genoeg hadden van de situatie. Die niet geloofden dat wetten mensen konden veranderen. De Black Power Beweging streed voor een bewust gekozen zwarte identiteit, de Black Panthers vonden geweld aanvaardbaar als middel om hun doel te bereiken.

Er wordt gemakkelijk gezegd dat de kunstenaar de taak heeft voor de troepen uit te lopen. Dat is wellicht mogelijk als het over ontwikkelingen binnen de beeldende kunst gaat, maar het lijkt me veel moeilijker als het over politiek gaat. Of ze het wilden of niet, zwarte kunstenaars maakten in die tijd onderdeel uit van het grote probleem. Ze moesten en wilden er iets mee.

De ‘Black Lives Matter Movement’ geeft aan dat er nog alle reden is om kritisch tegenover de Amerikaanse maatschappij te staan. Veel zwarte kunstenaars mogen dan succesvol zijn en de illusie wekken dat raciale problemen zijn opgelost, de alledaagse werkelijkheid leert anders.