Kijk en luister mee met museumdocent Machteld: 


Zoek een rustig plekje en houd de telefoon bij je oor om te beluisteren.

Anders kijken

Om zijn verhaal te vertellen maakte Jacob Lawrence soms series van wel 50 werken.
- Herken je een verhaallijn in de werken die er hangen. Wat zou hoofdstuk 1 dan zijn?

Kies één kunstwerk uit in de ruimte waarover je meer zou willen weten.
- Kijk goed naar het werk, welk verhaal denk je dat de kunstenaar met dit werk wil vertellen?


Meer lezen

Op 3 april 2015 opende een vooraf al veelbesproken tentoonstelling in het MoMA in New York. One-Way Ticket: Jacob Lawrence’s Migration Series and Other Visions of the Great Movement North.

De 60 schilderijtjes hingen in chronologische volgorde in één zaal. Het was druk. Vol. Witte, maar ook veel zwarte bezoekers. Normaal levert dit soort drukte geroezemoes op. Dat was niet het geval. Het was oorverdovend stil. De bezoekers schuifelden langs de werken en bleven. Ik zag tranen bij verschillende vrouwen én mannen. Anderen probeerden dat zichtbaar te voorkomen. Zelf had ik kippenvel. Een ervaring om nooit te vergeten.

De ‘Migration of the Negro’, de oorspronkelijke titel, vertelt het verhaal van AfrikaanseAmerikaanse migranten die vanaf 1917 naar het Noorden trokken op zoek naar werk, maar vooral ook om de armoede en het raciale geweld in het Zuiden te ontvluchten. In de boeken The Great Migration genoemd. Diezelfde boeken vertellen dat deze volksverhuizing de basis vormde voor de opleving van de cultuur in Harlem, de Harlem Renaissance. Weliswaar informatieve woorden, maar ook woorden die de draagwijdte van deze gebeurtenis onmogelijk kunnen weergeven. Jacob Lawrence bracht die informatie met toegankelijke, kleurrijke en directe beelden tot leven. Daarbij komen alle mogelijke emoties aan bod.

Jacob Lawrence’s talent werd vrij snel ontdekt in de witte kunstwereld. Hij werd de eerste zwarte kunstenaar die door een New Yorkse galerie werd gerepresenteerd. Om zijn verhaal te vertellen maakte Lawrence soms series van wel 50 werken.