Zondag 28 september opent in Kunsthal KAdE een tentoonstelling met de Belgische muzikant Tom Barman als gastcurator. KAdE heeft dEUS-frontman Tom Barman gevraagd om een expositie samen te stellen over Belgische kunst. De tentoonstelling past in een reeks van activiteiten in Amersfoort die worden georganiseerd om te herdenken dat 100 jaar geleden – bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog – veel Belgen naar het noorden vluchtten om aan het oorlogsgeweld te ontsnappen. Zij werden in verschillende steden opgevangen, waaronder Amersfoort. Het ‘Belgenmonument’ in de stad herinnert nog aan dit moment. Onder de vluchtelingen bevonden zich verschillende kunstenaars die later zouden uitgroeien tot belangrijke vertegenwoordigers van het Vlaams Expressionisme. Ook in Amersfoort kwam een aantal kunstenaars terecht. In Museum Flehite zal in het najaar van 2014 een tentoonstelling te zien zijn over deze historische gebeurtenis.
Tom Barman als gastcurator
Kunsthal KAdE kiest voor Tom Barman als gastcurator voor een overzicht van (hedendaagse) Belgische kunst, omdat hij als verzamelaar en volger van de actuele kunst een eigen perspectief kan geven op de Belgische kunst buiten de gebruikelijke curatoriale agenda’s om. Barman pretendeert geen kunsthistorische lijn neer te zetten en streeft ook niet naar een compleet overzicht van de stand van zaken in de actuele kunst in zijn land.
Tom Barman: ‘Als muzikant en filmmaker heb ik 20 jaar lang moeten antwoorden op de vraag: Wat is typisch Belgisch? Het antwoord ligt volgens mij in het eclecticisme en de tegendraadsheid. In de humor ook. En in het opene. Ik zie of hoor het in de pret-oogjes van René Magritte, in de staalharde no-nonsens van Jacques Brel, in de meertalige dialecten van Raymond Goethals en in de veelzijdigheid van Hugo Claus of Victor Servranckx. Want achter het uitgewoonde cliché van het Belgische surrealisme klopt een experimenteel hart. Altijd met een geniepige lef en een zin om keet te schoppen. Zélfs met schoonheid, als het moet. Met deze tentoonstelling wens ik mijn hoogst persoonlijke visie op dat Belgische ‘typisch ontypische’ te geven. In beeld, schilderij en geluid.’
De geselecteerde kunstenaars zijn:
Aerts, Nel (B, 1987) | Aguirre y Otegui, Philip (B, 1961) | Bervoets, Fred (B, 1942) | Bijl, Guillaume (B, 1946) | Bismuth, Pierre (F, 1963) | Borremans, Michaël (B, 1963) | Bosmans, Kasper (B, 1990) | Braeckman, Dirk (B, 1958) | Broodthaers, Marcel (B, 1924-1976) | Brusselmans, Jean (B, 1884 – 1953 | Cox, Jan (B, 1919-1980) | De Beukelaer, Sergio (B, 1971) | De Cordier, Thierry (B, 1954) | Dedobbeleer, Koenraad (B, 1975) | De keersmaecker, Robert (B, 1955) | De Keyser, Raoul (B, 1930-2012) | Delvoye, Wim (B, 1965) | De Meyer, Peter (B, 1981) | Dhondt, Lara (B, 1979) | Donckers, Niels (B, 1969) | Dujardin, Filip (B, 1971) | Dujourie Lili (B,1941) | Felga, Céline (B, 1982) | François, Michel (B, 1956) | Graverol, Jane (B, 1905-1984) | Herman, Gerard (B, 1989) | Khnopff, Fernand (B, 1858-1921) | Mannaers, Werner (B, 1954) | Mara, Pol (B, 1920-1998) | Martin, Kris (B, 1972) | Mary, Xavier (B, 1982) | Mees, Guy (B, 1935-2003) | Naveau, Nadia (B, 1975) | Panamarenko (B, 1940) | Petrus, Pascal (NL, 1979 ) | Quertain, Emmanuelle (B, 1987) | Samyn, Fabrice (B, 1981) | Servranckx, Viktor (B, 1897-1965) | Spilliaert, Léon (B, 1881-1946) | Swennen, Walter (B, 1946) | Tuymans, Luc (B, 1958) | Tweelinckx, Roeland (B, 1970) | Van Akelijen, Roger (B, 1948)| Van Breedam, Camiel (B, 1936) | Van den Abeele, Michael (B, 1974) | Van den Broek, Koen (B, 1973) | Van den Meulengracht-Vrancx, Benny (B, 1989) | Van Doorslaer, Etienne (F, 1925-2013) | Van Ingelgem, Herman (B, 1968) | Van Kerckhoven, Anne-Mie (B, 1951) | Van Overmeiren, Sharon (B, 1985) | Vlaemminck, Lisa (B, 1992)
Biografie Tom Barman:
Barman is op 1 januari 1972 geboren in Antwerpen. Hij studeerde aan de filmschool Sint Lukas in Brussel. In 1989 richtte hij de groep dEUS op. Sindsdien heeft hij een internationale muziekcarrière opgebouwd. Naast dEUS werkt Barman aan het muziekproject Magnus (waarvan in 2004 en 2014 albums verschenen) en het jazzproject TaxiWars. Hij stelde twee jazzcomliatie-cd’s samen voor de labels Impuls en Blue Note (“That’s Blue! + Painters Talking” (2006): een selectie jazztracks waarin geluidsfragmenten uit interviews met bekende schilders als Jasper Johns, Kenneth Noland, Barnett Newman, Willem de Kooning en Robert Rauschenberg zijn gesampeld). Barman bleef zich naast de muziek bezig houden met filmprojecten, maakte diverse videoclips en regisseerde in 2004 de speelfilm ‘Any Way the Wind Blows’. In 2005 was hij te gast bij Zomergasten van de VPRO. In 2011 was Barman gastredacteur bij de Volkskrant. In 2013 maakte Tom Barman voor de VPRO de serie ‘Shot on Location’, waarin hij steden waar beroemde films zijn opgenomen documenteerde.