• MOVE ON...! 100 jaar animatiekunst
  • 2015-01-31T00:00:00+01:00
  • 2015-05-10T23:59:59+02:00
  • Met de tentoonstelling 'Move on…! 100 jaar animatiekunst' duikt Kunsthal KAdE in de bijzondere wereld van de animatietechniek. De werelden van 'klassieke' animatiefilmers en beeldend kunstenaars die animatie gebruiken zijn over het algemeen gescheiden, maar toch beïnvloeden ze elkaar direct of indirect.

Kunstenaars: Eelco Brand, Persijn Broersen, Margit Lukács, Martha Colburn, Robbie Cornelissen, Han Hoogerbrugge, Anne-Mie Van Kerckhoven, Eelco Leckey, Tala Madani, Jacco Olivier, Serge Onnen, Katya Bonnenfant| he Old Boys' Club, The One Minutes, Christine Rebet, Robin Rhode, Rupreto Ruperto, Aimée de Jongh, Tomas Schats, Bart Stolle, Sun Xun, Quinten Swagerman

Meer informatie +

Kunsthal KAdE brengt beide werelden tezamen: er komt een historisch overzicht van belangrijke animatiefilms uit de afgelopen 100 jaar en een selectie werk van beeldend kunstenaars die op een fundamentele manier van het beeldmiddel 'animatie' gebruik maken. Daarnaast is er werk van studenten te zien en zijn er solopresentaties van internationale animatoren in samenwerking met het Holland Animation Film Festival. In het educatiekabinet wordt aan de hand van schetsen, storyboards en andere productiematerialen van de laatste films die gedeeltelijk of helemaal aan de Ateliers van het NIAf zijn ontwikkeld of geproduceerd, het maakproces van eerste idee tot eindresultaat inzichtelijk. 

De tentoonstelling bestaat uit verschillende onderdelen: 

100 JAAR KARAKTERANIMATIE IN DE GROTE ZAAL (SELECTIE NIAf) 
Vijftig filmtitels vormen het kader voor een focus op honderd jaar karakters in animatie. Deze selectie wordt voorgesteld door Erik van Drunen en Mette Peters, oud-medewerkers van het recentelijk opgeheven Nederlands Instituut voor Animatiefilm (NIAf) en beiden werkzaam als docent animatiegeschiedenis en gastcurator. Aan de hand van historische, technologische en artistieke ontwikkelingen worden hele beroemde maar ook minder bekende karakters uit de rijke animatiegeschiedenis (opnieuw) in de spotlights geplaatst. Bij het samenstellen van deze lijst zijn thematische en inhoudelijke aspecten benoemd om diversiteit te waarborgen en is ook rekening gehouden met geografische spreiding, tijdperken en de uiteenlopende en snel veranderende technieken en toepassingen van het medium animatie. Ook komen verschillende kenmerken, kwaliteiten en benaderwijzen van karakters in animatie aan bod. We willen met spreiding en breedheid recht doen aan het medium zonder dat het een dwingend keurslijf wordt. Niet alle technieken, decennia en werelddelen komen daardoor gelijk aan bod. Wél is er speciale aandacht voor de Nederlandse animatie. De vroege karakteranimatiefilm Gertie van Winsor McCay 1914 blijkt nog steeds een inspiratiebron voor animatoren. Maar wat is karakteranimatie eigenlijk? Wanneer komt een karakter tot leven? Alleen door het te laten bewegen? Of moet er meer gebeuren? Animatie betekent letterlijk ‘bezielen’, oftewel het inblazen van leven in dingen als lijnen, tekeningen en kleipoppen. Karakteranimatie gaat over timing - het gaat over houdingen, uitdrukkingen en lichaamsmechanica. Het gaat over overdreven momenten. Het gaat over het overbrengen van emotie in een volledig geconstrueerde omgeving – zonder echte pijn, liefde, opwinding, of enige andere waarheidsgetrouwe emotionele input of output. Het is acteren.

Een lijst met vijftig filmtitels is per definitie selectief. Het is een klein aantal gezien de rijke, innovatieve en creatieve animatiegeschiedenis van de afgelopen eeuw. Een dergelijke selectie is aan discussie onderhevig, ingegeven door de persoonlijke visie van de samenstellers, maar natuurlijk ook door de beschikbaarheid van film- en beeldmateriaal. De selectie mag discussie bij de bezoeker oproepen: we hopen op het samenstellen van persoonlijke lijstjes, het herkennen van oude helden, maar ook het ontdekken van onbekende animatiekarakters. Nederlandse voorbeelden: Nederlandse voorbeelden: Philips Broadcast [George Pal],  Pas a Deux [Gerrit van Dijk & M. Renault],  Vader en Dochter [Michael Dudok de Wit], Chase [Adriaan Lokman]. Internationale voorbeelden: Gertie The Dinosaur [Winsor McCay] , La Linea [Osvaldo Cavandoli], Three Little Pigs [Walt Disney], Yellow Submarine [George Dunning], Meat Love [Jan Svankmajer],  Betty Boop [Fleischer Bros.], The Hand [Jiri Trnka], Oh Willy [Emma de Swaef & Marc James Roels]. 

SELECTIE BEELDENDE KUNST IN MIDDENZALEN EN KABINETTEN 
Een selectie samengesteld door Kunsthal KAdE van werk van beeldend kunstenaars die in hun oeuvre wezenlijk met animatie werken of bijzonder werk met animatie hebben gemaakt. De keuze laat een mix zien uit de grote variëteit in mogelijkheden van animatie van schilderkunst, tekenkunst, computerkunst, collagering. Met daarnaast de conceptuele benadering: het abstraheren, citeren en bekritiseren.

Deelnemende kunstenaars:
Eelco Brand (NL, 1969) | Robbie Cornelissen (NL, 1954) | Han Hoogerbrugge (NL, 1963) | Job Joris & Marieke (in situ) | Mark Leckey (UK, 1954) | Tala Madani (IR, 1981) | Jacco Olivier (NL, 1972) | Serge Onnen (NL, 1965) (in situ) | The Old Boys Club | The One Minutes * | Christine Rebet (FR, 1971) | Robin Rhode (ZA, 1976) | Miljohn Ruperto (PH, 1971); animatie door Aimée de Jongh (NL, 1988) | Tomas Schats (NL, 1976) | Bart Stolle (BE, 1974) | Quinten Swagerman (NL, 1987) | Sun Xun (CH, 1980)

JONG TALENT 
Presentaties van recent afgestudeerde animatoren van verschillende academies in Nederland. De selectie wordt verzorgd door beeldend kunstenaar en illustrator Tomas Schats en Kunsthal KAdE. 

PRESENTATIE HOLLAND ANIMATION FESTIVAL (HAFF) 
In de filmruimte naast het educatiekabinet zal Gerben Schermer - artistiek directeur van het HAFF - in het kader van de tentoonstelling een presentatie samenstellen van internationale animatoren die in hun werk het snijvlak opzoeken tussen de ‘klassieke’ animatie en de ‘autonome’ beeldende kunst. Gedurende de periode van de tentoonstelling krijgen de gekozen animatoren alternerend hun eigen podium. Rond de screenings wordt een randprogramma georganiseerd, met presentaties, lezingen en workshops van de animatoren. www.haff.nl 

THE MAKING OF…
In het educatiekabinet wordt aan de hand van schetsen, storyboards en andere productiematerialen van de laatste films die gedeeltelijk of helemaal aan de Ateliers van het NIAf zijn ontwikkeld of geproduceerd, het maakproces van eerste idee tot eindresultaat inzichtelijk. Producties: ‘Between Times’ van Max Porter & Ru Kuwahata | ‘Parade’ van Digna van der Put | ‘Koffie’ van Sjaak Rood | ‘The Family’ van Frauke Striegnitz | ‘Égo’ van Leevi Lehtinen  | ‘Finity  Calling  van Jasper Kuipers